حفاظت پیشگیرانه از آثار بافته ای در موزه زیلوی میبد
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
- نویسنده فایزه السادات اسعدی فیروزآبادی
- استاد راهنما محمدتقی آشوری فرانک بحرالعلومی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
زیلو نوعی زیرانداز با بافتی محکم، سطحی صاف و بدون پرز می باشد که قدمت آن را به پیش از اسلام نسبت می دهند. تار و پود به کار رفته در بافت زیلو غالباً از جنس پنبه است که با مواد طبیعی رنگ شده اند. زیلو از نظر نوع بافت و نقوش، منحصر به فرد بوده، دار آن نیز با فرش و دیگر زیراندازها متفاوت است. این هنر و صنعت در سال 1390، با شماره 246 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. در حال حاضر قسمتی از کاروان سرای شاه عباسی(دوره صفوی) میبد به منظور نمایش زیلوها به عنوان موزه زیلو اختصاص داده شده است. اغلب زیلوهای موجود در موزه از قدمتی 600 ساله برخوردار می باشند که در حال حاضر در شرایط مناسبی قرار ندارند. با توجه به این که موزه زیلوی میبد تنها موزه از این نوع در ایران و حتی جهان به شمار می آید و آثاری که در آن نگهداری می شود، غالباً منحصر به فرد و بی جایگزین می باشد، لذا لازم است جایگاه آن در بین پژوهشگران و سازمان میراث فرهنگی ارتقاء یابد. محور اصلی این پایان نامه در ابتدا بیان پیشینه و ویژگی های فن شناسانه زیلو بوده و در ادامه، نقش موثر و کلیدی حفاظت پیشگیرانه و راهبردهای آن در حذف یا به حداقل رسانیدن آسیب ها و شیوه های استاندارد نمایش و انبارش زیلوها را روشن می سازد. اطلاعات به دست آمده در این پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، میدانی، آزمایشگاهی و آنالیز دستگاهی حاصل شده است. با استفاده از روش های ft-ir، plm، و شیمی تر به شناسایی الیاف، ترکیبات آلی و رنگ های استفاده شده در زیلوها پرداخته شد. میزان تأثیر شرایط محیطی در موزه و پیامدهای ناشی از آن ها نیز به منظور تعیین عوامل آسیب رسان به وسیله ی دستگاه ها و ابزار های اندازه گیری و میکروسکوپ نوری مورد پایش و بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از این یافته ها، علاوه بر غیراستاندارد بودن شرایط نگهداری، نشان می دهد که شرایط آب و هوایی و گرد و غبار از جمله عوامل مخرب بوده که در این میان بیشترین تخریب به عوامل انسانی تعلق دارد.
منابع مشابه
بررسی ریخت شناسی و زیبایی شناسی زیلوی میبد- پروژه عملی: تعمیم نقوش زیلوی میبد (یزد) در تذهیب
زیلو یکی از کهن ترین دستبافته ها و از صنایع دستی بومی میبد بشمار می رود، تنوع چشمگیر نقوش در زیلوها، ترکیب بندی این نقوش و اصول ساختاری خاصی که سبب انسجام این ترکیب بندیها در زیلوها شده، ابعاد وسیعی از فرهنگ و اعتقادات ساکنان این منطقه را در خود جای داده است.
ارائه طرح ساماندهی و حفاظت پیشگیرانه کتب خطی و آثار کاغذی موزه مرکزی شهداء
این پایاننامه در پنج فصل به نتایج در راهکارهای مورد نظر تحقیقی رسیده که در نقشه کار خود شامل: فصل اول که شامل کلیاتی حاوی بیان مسأله، اهمیت و ضرورت و ... میباشد. در فصل دوم به تعاریف کلیدی و معرفی ادبیات کلاسیک که در آن در مورد تاریخچه موزه و بخشهای تخصصی آن، همچنین تشریح آثار کاغذی ارزنده موزهای و طبقهبندیهای خاص مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل سوم به بیان وضعیت آسیبشناسی و همچنین چگو...
سناریویی برای مدیریت بحران زلزله با نگاهی ویژه به حفاظت از آثار موزه ای واقع در ابنیۀ تاریخی
هدف : پراکنده کاری های درون و برون سازمانی در پی زلزله می تواند آسیب های جدی به دنبال داشته باشد. هدف این بررسی تدوین طرح برای مدیریت بحران زلزله به منظور حفاظت از اشیایی که در مکان های تاریخی به نمایش در می آیند. روش/ رویکرد : مطالعه کتابخانه ای، مصاحبه و استفاده از تجربه گروه های آموزش دیده در شرایط بحران، مستند نگاری و ثبت وضعیت موجود موزه از نظر شرایط حفاظتی. یافته ها:طی یک سناریو، مدل...
متن کاملتبیین اندیشه فرهنگی به کار رفته در نقوش زیلوی میبد
زیلو یکی از پرکاربرد ترین دستبافته ها در روزگاری نه چندان دور در کشور ما بوده که علی رغم پیشینه ی درخشان آن متأسفانه رفته رفته جایگاه اولیه ی خود را از دست داده است. این هنر در شهرستان میبد از جمله هنرهایی است که زبانزد خاص و عام می باشد و به دلیل اهمیّت اقتصادی قابل توجّه و قدمتی که داشته، یکی از عرصه های نمود ذوقی و هنری مردمان میبد بوده و نگاره هایی را شامل می شده که مبیّن فکر، اندیشه، شرایط فر...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023